Szeged Biztonságpolitikai Központ.Oktatás és felkészítés.C - 8

Vissza az előző lapra

 
 

Előadás összefoglaló

Dr. Ábel Garamhegyi

 

Helymarketing és település-menedzsment 

Az előadás összefoglalásaként bizonyos tényezőket a geográfiában, a településfejlesztésben szeretnék elhelyezni. Erőszakolt volna a megközelítés, amely a területi marketing témakörét egyértelműen a földrajzhoz sorolná. Hiszen, mint többször rámutatunk, törvényszerűségeit a közgazdaságtan tárgyköréből merítettük. Nem tagadható, hogy a településmarketing határterület és napjainkban azokkal a problémákkal küzd, melyeket minden interdiszciplináris tématerület megélt kialakulása során. Azonban a közgazdaságtan, a marketing művelői számára pontosan a következetesen alkalmazott alapelvek tették elfogadottá. A geográfia számára a terület- és településfejlesztésben betöltött ma már vitathatatlan szerepe és eredményessége jelentették a legitimációt.

A településfejlesztés a településre kiterjedő olyan társadalmi, gazdasági, térbeli-fizikai tervezési és operatív tevékenység, melynek célja a települési lakosság életminőségének, ellátási és környezet-egészségügyi viszonyainak a javítása, a település fenntartható fejlesztésének biztosítása. [KőszegfalviLoydl, 1999] A definíció elemei egyértelműen kijelölik geográfia, településfejlesztés és településmarketing viszonyát és kapcsolódási pontjait. A geográfia feladata a térbeli vagy térbeli vetületű folyamatok vizsgálata, értékelése, modellezése és előrejelzése. A települést, mint a legkisebb térbeli jelenséget értelmezve annak fejlesztési feladatai jórészt geográfiai vizsgálati módszereket igényelnek. Maga a definíció is “térbeli-fizikai … tevékenység”-et említ. Azonban a “lakosság életminősége” már jelentős mértékben meghatározott az elvárt szolgáltatások, képzetek és más, egyértelműen településmarketing fogalmi körébe sorolt tényezők által.

A település összetett és komplex termék, mely tárgyiasult és image elemekből tevődik össze. Az image elemek kutatási módszereit között új lehetőséget mutatunk be, mely sikerrel alkalmazható. Szintén újdonságként jelenítettük meg az árnyékhatás egyes dimenzióit.

A települési gazdálkodás során feltérképezhetőek a cserefolyamatok más és más értékformákon is, amivel a települések gazdálkodási hatékonysága új értelmezést nyert.

A településirányításban is alkalmazhatóak a modern üzleti tudományok között már bevált marketing szemléletű irányítási, menedzsment módszerek mind teljes települési, mind pedig projekt szinten.

Az elméleti ismeretek próbája mindig is a gyakorlat marad. Az irodalom nem végzi el helyettünk feladatainkat, de akkor is megkönnyíti, ha olvasáskor nem is hisszük el. Ugyanakkor a településmarketing napjainkban divat lett. Mint minden divat, ez is költséges és megteremti a maga iparágát, hozzáértő és sarlatán művelőit.

A településmarketing, akárcsak a települések, méretében különböző lehet. Vannak gyönyörű falvak és ronda városok. Nem a munka, a szervezet nagysága, hanem testreszabottsága dönt a sikerről, amely a fejlesztési célok sikeres támogatása.

Az előadás a településfejlesztésről szól. Ez pedig a modern geográfia egyik legnagyobb kihívása. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a témában megjelent publikációk döntő többsége geográfiai folyóiratokban látott napvilágot. A földtudományok számára ugyanis ma már nem az a feladat, hogy leírjanak és feltérképezzenek helyeket vagy folyamatokat. E módszerek eszközzé váltak az okok és következmények felderítésére folyó munkában. Ha pedig idegenkedünk attól, hogy más eszközöket is bevessünk a nyilvánvalóan a földtudományoktól várt válaszok keresésének folyamatában, akkor e válaszok megadására soha nem leszünk képesek.

 

 

A felhasznált fóliák:

 

A helymarketing piacai

Egyéni fogyasztók  helyi lakosság

  látogatók

¨              Nagy lélekszám

¨              Egyéni döntéshozatali folyamatok

Szervezeti vásárlók:  befektetők

  helyi vállalkozások

¨              Kis elemszám

¨              Szervezeti döntéshozatali mechanizmusok 


© Szeged Biztonságpolitikai Központ 2002.