A helyi védelmi igazgatási szervek.

A válságkezelés területi szintje és feladatai

(előadás vázlat)

I. A demokratikus állam működése kivételes esetei

1.) - Minden konszolidált állam kialakít olyan biztonsági - védelmi rendszert, amely képes (lehet) a rendkívüli körülmények, esetek során felmerülő olyan feladatok, problémák megoldására, amelyekre a békeidejű struktúra működése nem alkalmas, vagy erre a feltételei nincsenek meg.

alrendszerek összessége (saját használatú megközelítés)

2.) A Magyar Köztársaság hatályos Alkotmánya (a többször módosított 1949. évi XX. törvény) az állam kivételes időszakait (más megfogalmazásban - minősített időszak) az alábbiak szerint rögzíti:

Napjainkban a védelmi rendszerek válságmegelőzési, válságkezelési aspektusa került előtérbe.

A válság, válságkezelés magyar jogi definíciója még várat magára. Egy megközelítésben a válság olyan hazai, vagy nemzetközi esemény, helyzet, amely reális biztonsági kockázatot jelent és kezeléséhez, elhárításához rendkívüli intézkedések (lásd a honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény IX. fejezete) és plusz erőforrások szükségesek. A válságkezelés a válságra adott válasz (pl. rendkívüli intézkedések, erők, eszközök alkalmazása) megvalósítási szakasza.

3.) Mi jellemzi a magyar védelmi - biztonsági rendszert?

  1. Egységes, államilag irányított, a feladat- és hatáskörök jogilag rendezettek

Fontosabb jogszabályok:

  1. a békében meglevő szervezeti és működési rendre épít, nem tervezi átalakítani (militarizálni) az államot,

  2. komplex, minden válsághelyzet kezelésére alkalmas (csak más a „szereposztás”),

  3. modull-elvű: a rendszer azon eleme működik, amelyre szükség van, másrészt az egyes részek önmagukban is működőképesek,

  4. szervezeti és szövetségi keretekben egyaránt működhet

  5. megelőzés - felkészülés centrikus - válságkezelés

4.) A védelmi - biztonsági rendszer fő feladatkörei

  1. az állam irányításának - vezetésének fenntartása biztosítása, a közhatalmi funkciók érvényesíthetősége akár a rendkívüli jogrend (Hvt. IX. fejezet) alkalmazásával (rendeleti kormányzás),

  2. az állampolgárok élete, anyagi javai, a nemzeti, gazdasági értékek védelme (polgári védelem),

  3. a gazdasági erőforrások mobilizálása, a gazdaság működőképességének biztosítása,

  4. a fő feladatot ellátó erő eredményes működéséhez a feltételek biztosítása.

II. A helyi védelmi igazgatási szervek a

védelmi rendszerben

1. A helyi védelmi igazgatási szerv fogalma, szereplői

- Szereplők : Hvt. 259. § c/ pont szerint a helyi védelmi igazgatási szerv

2. A megyei védelmi bizottság

a) „létrehozója” a Hvt. 15. §

elnöke: a megyei közgyűlés elnöke

tagjai:

állandó, tanácskozási jogú meghívottak:

Működése:

b) területi védelmi rendszer: a védelemben résztvevő más szervek (alap a Hvt. V. fejezet 65-68. §, erre épült a többi törvény is)

3. A helyi védelmi bizottság

tagjai:

4. A polgármester

A honvédelem, a polgári védelem, a katasztrófa-elhárítás nemzeti ügy. A felkészülés, a válságkezelés, a védekezés, a helyreállítás időszakában a védelmi rendszer sok szereplőjének van feladata, melyet centrális irányítás mellett (honvédelem, katonai típusú válságkezelés) vagy a szubszidiaritás elvén alapulva elsődlegesen helyi szinten kell megoldani (pl. kisebb katasztrófa események)

A helyi védelmi igazgatás magyar rendszere az elmúlt években bizonyította működőképességét, alkalmas funkciói ellátására, a továbbfejlesztésre. A változások elkerülhetetlenek. Okai között említhető a NATO, az EU. tagságból eredő új feladatok, a honvédelem átalakítása, az állam- közigazgatás régóta vajúdó reformja, a biztonságot veszélyeztető régi, de méginkább az új kihívásokra adandó új válaszok (jogi, szervezeti, működési, stb.) szükségessége.

Szeged, 2004. március 29.

Készítette:

Kaszás Mihály vezető-főtanácsos

A Csongrád Megyei Védelmi Bizottság

titkára

5


© Szeged Biztonságpolitikai Központ 2004.